måndag 27 april 2009

En lång söndagstur på "cykelns dag"

Är med i BIF(Borensbergscyklisterna). Till deras hemsida hade MAIF cyklisterna skickat en inbjudan till deras söndagsträning. Eftersom de denna söndag hade planerat in Cykelns dag(vilket var på lördags om jag ska hårddra det hela)så kände jag att det var helt rätt söndag att dyka upp i Motala för att cykla lite med MAIF:arna.

Dagen till ära var stora väska på cykeln för utvärdering!!!!



Ville ju ha lite mer än 10mil i benen, vilket jag hade hört att den snabbare gruppen skulle köra, så jag slängde mig upp på cykeln redan 07.00 med målet att 08.45, 5mil senare befinna mig i Motala. Hade ju planerat precis lika dåligt som vanligt så det fick bli ett snabbstop på första macken för banan & snickersinköp:). Sedan bidde det till att köra ner huvet i bocken och pressa på lite, kände mig faktisk skapligt stressad, insåg att jag blev tvungen att snitta ca 30km/h in till Motala för att sedan köra klunga. In till Motala körde jag över slätten via Klockrike, Fornåsa & Österstad. Väl framme hade jag 5minuter tillgodo, bra planerat.

Jäklar vilket gäng det blev vid starten, 130st!!!!!!!!!!!!!!!!!!

i lilla Motala för att motionsträna, imponerande, verkligen. Dessa delades sedan upp i många mindre klungor allt ifrån 24, 27 & 30+. Naturligtvis hängde jag på 30+ gruppen, som dagen till ära åkte samma varv som damerna kommer köra på Tjejvättern den 6e juni.
Totalt blev vi 21stycken väldigt ojämnt starka killar/gubbar i det gänget, bland annat fyra stycken BIF:are!!. Det tog nog inte mer en 6-7km innan Tobbe gick på hjul & var snuskigt nära att skrota,så här glad var han när det gick bra!!
Efter det rullade det på riktigt jämnt & fint på 50:an ner mot Borghamn. Där la en tidigare MTB cyklist på en finfin Python cykel in ett ryck i botten, det var tydligen backspurt till toppen...kände mig inte sugen på att köra för fullt för jag visste att det var långt kvar, men va f....n så växer hornen i pannan & jag hängde på Tobbe en bit uppför backen skarvade & tryckte på kom om alla utom killen på Python cykeln, men det smakade björnlort i munnen innan jag var på toppen. Ni ska inte tro att tempot blev lägre nä då var det fullt spätt till Ombergsparkeringen, det riktigt skreeeek i benen innan vi var framme, men så skönt att inte vara avhängd!!!!!

Här rullar vi ifrån Parkeringen efter lite återsamling i klungan. Efter Omberg så var några av cyklisterna lite möra så de hamnade lite längre ner i gänget och det blev således färre som skötte dragjobbet. vidare mot Rök sedan Väderstad & precis innan skänninge så blev det tomt i däcket för en kille, resten av gänget sträckte lite på sig & jag lättade för första gången iår klädseln till korta ben & ärmar(skönt)... Sedan var det bara slutspurten in till Motala som gällde, gick allt snabbare & absolut sista 500metrarna då sved det lite för mycket i mina ben för att skyltspurta, f...n. Men hängde på MAIF:arna till Bondebacka för lite fika innan jag åkte vidare mot Borensberg efter 34:an, var tvungen att stanna där & fylla på med banan, snickers & lite energidryck(var lite tom). Sedan var det gasen i botten in till Linköping & Liege Bastogne Liege som jag han att se sista tre milen, Grymt kört av Andy Schleck!!!!
totalsnitt på 21mil blev 33,5km/h. det hade tydligen gått i ca 35km/h på tjejvätternvarvet!!! japp & det är ju 30+ eller hur....
Nu blir det råplugg i 3dagar inför en lång härlig cykelhelg den kommande helgen
Över & ut......

3 kommentarer:

  1. haha skriver jag utvärdering av väska så kanske man ska nämna den, eller!! skitnöjd rymlig sitter stadigt, känner inte av den när jag står. helt grym!!!!!!!!! hjälper mot regnsprut(kom regn på hemvägen:-() ett fel dock fickorna på sidorna är bra att de finns men så jäkla dåligt gjorda, man kan ju inte ha småprylar de riskerar ju att hoppa ur, och fickorna ligger ju motvinden!!!!!, blir ju vindfång. osmart gjort. men i det stora hela 4,5 av 5 möjliga i betyg!!!

    SvaraRadera
  2. 130 pers, inte illa. Själv cyklade jag ensam.

    Om man gör en utvärdering, som andra skall ha någon nytta av, kan man även nämna vad det är för väska :-)

    SvaraRadera
  3. haha snacka om sågad, haha
    naturligtvis har du rätt
    väskan i fråga är en Carradice SQR Tour.......
    inte den lättaste ca 1kg, rymmer dock 16L.

    kanske stor på korta rundor men fungerar då den sitter mkt stabilt. kan tänka mig att ramen inte får vara för liten eller som på min cx, då den gick emot bromsvajjerinfästningen......gick att ha på platts men lite bökig att få dit då.
    men på Fixien fungerade den mer än bra.

    SvaraRadera