lördag 20 februari 2010

Ge er INTE ut på vägarna

DÅ jag tittade på Correns hemsida imorse stod det
"Vägverket om snöovädret:Ge er INTE ut på vägarna
Östergötland Snöovädret ställer till stora problem på de östgötska vägarna. - Håll er hemma om ni kan, säger Claes Larsson, informationschef vid Vägverket region sydöst. "

Och då jag slängde ett öga ut genom fönstret så låg det en dryg dm nysnö och det snöade kraftigt, termometern stod på ca -10 grader. Då tänkte jag att nä fanken heller att jag ska ut, det är lite väl hårt. Men 5minuter senare så ringde Daniel och tyckte att jag skulle pallra mig ner till klubben och att vi i allafall kunde göra ett försök.

Så jag satte mig och mosade i en stadig frulle, la fram en banan och ladda termosen med varm saft.

kl 09.00 så var vi tre "dårar" som stod vid klubben.

Då klockan hade passerat 9 med tio minuter insåg vi att det troligtvis inte skulle komma fler personer denna lö, utan vi klickade i våra skor i pedalerna och började vingla iväg mot Landeryd genom stan.
Då vi svängde av från den stora vägen så kom vi fram till en helt oplogad väg som hade en hel del drivsnö på grund av den kraftiga vinden....det var mer än spännande och vår fart var gryyyyyymt låg och benen började direkt svida då vi inte fick en sekunds vila utan var tvungen att hela tiden trycka på för att överhuvudtaget ta oss framåt.....bra träning :)

vi kom ytterligare några kilometer då det kom en efterlängtad traktor som hade plogat, snacka om skillnad det gick ju att ligga på rulle helt plötsligt och tempot ökade ända ner till Stureforsslussar då vi vek av mot Sturefors och återigen var det helt oplogat, skumt att vissa mindre vägar är plogade men inte de lite större, men men .
väl i Sturefors kände Johan att han hellre skulle korta av varvet och köra över mokvarn medan Daniel naturligvis ville vidare runt Rängen. Under tiden passerade en plogbil så vi blev tre som tog oss an medvinden och den släta vägen ner till Bestorp.... ett gäng kilometer innan Bestorp satt plogbilschaffören och drack lite välförtjänt kaffe så det blev åter lite spårande i snön....jag mosade på för att plocka skylten och han tom att ta lite fina bilder innan först plogbilen kom och efter lååååååång väntan även daniel och johan dök upp(de hade ju stannat och fyllt på energi)...gissa var min kära banan var då???? jo naturligtvis hemma på köksbordet:)..





vi kom ett par hundra meter innan plogbilen vände och vi åter fick spåra och då vi hade valet att ta vanliga vägen runt rängen eller köra ner till Brokind för att sedan köra på 34an upp till stan, var valet lätt då det var sjukt mkt snö på den lila vägen:( tyvärr....
Men vigav oss ut på 34an på ett fint led och nu kändes motvinden och de elaka snöflingorna mycket kan jag lova. Det bildades istappar i ögonfransarna och kinden främst den högra började bli mycket stel av kylan..
Vi växlade några få ord då vi körde förbi för att göra våra förningar. Det blev till att samla kraft för att överhuvudtaget få lite styrfart på ekipaget i vinden....huvva alltså.
Vi gnodde på medan ett fåtal bilar passerade i sakta mak och stannade först vid Skeda för att dricka lite ur termosen och skaka igång händerna....


Daniel fyllde på med lite banan för att samla kraft till den sista spurten :)
Tror Johan vid stoppet var den som frös mest, men den sista biten in till Linköping och även fram till Garnisionsområdet var den tuffaste jag någonsin har genomfört
det sved i kinderna och mina händer började försvinna i kylan, hade svårt att hålla i styret och vet inte hur jag höll balansen....Vid Universitetsområdet mötte vi 3brandbilar och straxt efter kom 2 ambulanser så tyvärr hade nog ngn olycka skett, men med tanke på vädret så kändes det inte det minsta konstigt....
Vid garnision vek daniel av hem och jag och Johan som bor åt samma håll tog de sista krafterna som vi hade kvar för att ta oss på helt jäkla oplogade vägar till våra hem.....det var tufft idag men ojojoj så kul ändå när jag sitter här med nyladdad mage, nyduchad och VARM.... detta kommer att vara ett minne för livet

Tack för att det finns fler tokar som man kan få äran att dela precis sånna här minnen med. Nu känns det som om Västerås 20milare kan gå även i detta väder, men hur fan byter man slang om man får punka, det vill jag inte ens tänka på :)

2 kommentarer:

  1. Ha ha jag fegade ur idag och körde inomhus istället. Hoppas vädret ser hyffsat ut till Västerås. Det känns ganska långt till våren nu..
    /J

    SvaraRadera