tisdag 12 maj 2009

Summering av Linköpings första Randonné lopp

Nu sitter jag här med en erfarenhet rikare, en erfarenhet som jag inte haft om det inte varit för några tillfällen i mitt liv. Jag råkade bo i Motala under ett flertal år = måste ju bara köra vätternrundan. Det gjorde jag, oj inte bara en gång utan har till dags datum hunnit med 12 stycken och den 13:e är på väg. 2005 eller 2006 började jag läsa lite på nätet om stollar som cyklade PBP(ett skönt Randonné lopp på 120mil, som går vart fjärde år), sakta började något växa i skallen skulle jag våga prova på att cykla längre än vätternrundan, något som jag genom åren vet att jag klarar. Nåväl 2007 var året då jag provade Stockholm-Göteborg, ett kanonlopp på 55mil som jag visste passerade förbi Mjölby halvvägs(så det fanns alltid en enkel utväg efter 25mil). Under det loppet träffade jag en helskön kille, Ernest, killen startade på en vacker gammal stålhoj som var Fixie, har för mig att han körde på 53/15, en jäkla monsterutväxling. Vi hängde ihop hela loppet och vi tog oss sakteligen imål på 29timmar(maxtiden var 30timmar).Så här härligt trött var Ernest i Borås(själv var jag oxå urtrött)

Alltså klarade jag av att cykla nästan dubbla distansen utan allt för stora problem... Ernest planterade ett frö i skallen vad det gäller Fixie och samma höst satt jag som jag fortfarande gör allt för många timmar i veckan, nämnligen surfandes på köp/säljsidor. Hittade naturligtvis ett par Fixiehjul som Urban hade till salu. Köpte de av honom och snickrade ihop min första Miyata fixed. Körde den under hösten och bara njöt trots att ramen var stor, 58". Det kanske syns att det var lite stor, men skön.

Våren kom och jag bara kände att jag var tvungen att prova ett vanligt brevetlopp oxå, startade givetvis med det första som gick för året det i Västerås som Peter(Mr ck-distans) anordnar(fast på CX). Träffade bland annat det här trevliga gänget:)

Peter sa vid något tillfälle under loppet att fler kan anordna dessa lopp, så även jag. Tänkte inte mer på det då.

Under våren och sommaren så lyckades jag återigen på Happymtb hitta en cykel, en liten lillebror till Miyatan en 54", som gjord för mig. bytte över de detaljer som behövdes och körde mitt första längre lopp i Juni 2008 på den, råkade bli Vätternrundan. Lyckades även köra Örebros 40 och 60milare på den.

Framåt hösten Så började David som jag oxå träffat av en slump, två cykeltokar hade nämnligen lyckats få omklädningsskåpen brevid varandra:)
Han började prata om att anordna ett sådant lopp, undrade vad som krävdes. Han lyckades verkligen driva igång det hela. Vi hade ju nämligen varit och cyklat lite långa rundor som vi tyckte var supergrymma. Han tyckte att dessa vägar måste ju vara bra till att köra randonné lopp på. Sagt och gjort så lyckades vi anmäla och få denna bana godkänd. Sedan skulle vi ju bestämma ett datum oxå, blev en ren slump att det blev just den 9/5-09 till första datum. Vi ville inte krocka med några av de ävriga loppen som gick i närområdet, tyvärr krockade det med Kolmårdsbiken, mitt favoritMTB lopp. Även med örebros Hjälmaren runt. Det var synd för tror att vi skulle kunna ha lockat några till genom att inte krocka just med dessa.


Nåväl många härliga ögonblick ledde slutligen fram till att vi den 9/5 stod vid Hydromacken och såg hur totalt 18stycken fick sina stämpelkort och sedan begav sig iväg efter de underbara vägarna med lite mindre underbar beläggning bitvis, ner mot ringarum och valdemarsvik.......Just höll ju på att glömma att jag köpt ett hjulpar till av Urban, det slutade med att vi ska cykla Vätternrundan tillsammans under Borensbergs IF CK flagg......man vet aldrig var det slutar när man träffar en ny människa..

Vill ni läsa om Brevet loppet står det
en hel del på en annan blogg om detta lopp
nämligen på

http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/members/blog_read.asp?UserID=1247&BlogItem=19028

Ytterligare en sak jag upptäckt är supersvår inte bara att jag ska cykla och knäppa lite foton sedan vill jag gärna skriva lite oxå för att få nya människor att bli intresserade av cykling och eventuellt dyka upp i Linköping och cykla, eller skicka ett mail för inbjudan till cykling någon annanstans, sådant är skitskoj, så många härliga ställen man hinner passera under alla mil som man färdas i sadeln genom sverige. Det som är svårt är att veta vart ska jag skriva det???? ska jag bara skriva i min Blogg här eller ska jag skriva på Cykelklubben eller på FunBeat???
blir ofta att jag skriver på alla tre vilket tar en halv evighet, vill ju inte ha samma text på alla ställen:)

Nåväl slänger in bilder från vår 20milare i linköping här
men vill ni läsa om loppet i stort gör det på Cykelklubben.se





















till helgen så är målet att ta mig till Örebro för att få 40 härliga mil i benen, denna gång är det redan 6stycken anmälda, förra året cyklade jag dessa mil själv. Verkar vara uppsving på randonné fronten. Hoppas att jag kommer vara lite bättre i ryggen tills dess, lite halv ont i en just nu, brukar ha det ibland. Dax för lite magövningar förmodligen. Hoppas även att mitt nya drev hinner komma, skickas från USA idag, kanske kanske..

Nu har föresten resultaten kommit på Vårat brevet det är bara att kolla under resultat 2009 på Randonneur.se
mvh Kalle

4 kommentarer:

  1. Trevligt med lite bakgrund. Man vet aldrig vad det kan leda till när man träffar nya människor. Det är fantastiskt att se vad man kan sporra varandra till att göra. Det trevliga gänget på tredje bilden är livsfarligt på det sättet. Vi får se om vi ses i Örebro...

    SvaraRadera
  2. KG - Kul att ni är ett sådant stort gäng! Kommer alla med på Sverigetempot &så? Bra presterat på första Randonné loppet!!

    SvaraRadera
  3. tillman: Det vore skitskoj om vi syns i Örebro, ryggen får avgöra tempot, lurar på att slänga på navgeneratorn för en extra säkerhet..

    Ulf: nej tyvärr blir det nog bara jag som dyker upp:(
    men mer än superskoj med alla som kom på vårat lopp, snacka om att sitta med en lyrisk känsla i kroppen efteråt..

    SvaraRadera
  4. Kul med lite bakgrund till din långcykling.
    Och kul att jag själv var med på bild nr 3. Även om jag ser rätt fånig ut, även på bilden.
    /Nypan

    SvaraRadera